UKK - Usein kysytyt kysymykset

Päivitetty 2.4.2020 klo 17:00

Mistä käynti tilataan?

Käynnin voit tilata puhelimitse 24/7 numerosta 0200 36000. Numerossa vastaa terveydenhuollon ammattihenkilö, joka tarvittaessa myös neuvoo palveluiden käyttämisessä. Numeroon soittaminen maksaa 1,25€/vastattu puhelu ja paikallisverkko-/matkapuhelinmaksun. Minuuttiveloitusta puhelussa ei ole. 

Mihin vaivaan voin tilata päivystyskäynnin kotiin?

Päivystyskäynnin voi tilata kotiin käytännössä mihin tahansa vaivaan. Kun soitat 0200 36000, puhelimeen vastaa aina terveydenhuollon ammattihenkilö, joka antaa neuvontaa. Käynnin voi tilata esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Akuutti selkä-/raaja-/vartalokipu, päänsärky
  • Flunssan oireet, kuumeilu
  • Korvatulehdus tai muut tulehduksen oireet
  • Kotona pärjäämättömyys, yleistilan lasku
  • Lievät allergiaoireet
  • Lievä hengenahdistus
  • Oksentelu, ripulointi, pahoinvointi ja kuivuminen
  • Reseptin tarve
  • Voinnin ja terveyden tarkastaminen
  • Yksinäisyys ja sosiaalinen tuki

Meidän päivystyskotikäynnit eivät sovellu hätätilanteisiin, jolloin tulee soittaa 112.

Suurin osa perusterveydenhuollon (=terveyskeskuksen) päivystyksessä hoidettavista vaivoista hoituu kauttamme, lisäksi Sinun ei tarvitse lähteä mihinkään, vaan päivystys ja ensiapu tulee kotiisi. Lisäksi voimme suunnitella yhdessä jatkohoidon kotiin toteutettavaksi, jotta sairaalaan tai vuodeosastolle ei olisi tarvetta mennä. Sarjakäynneistä päivystyskäynnin jälkeen saa myös Kela-korvauksen. 

Mihin aikaan ja millä alueella käyntejä tehdään?

Käyntejä tehdään koko Pirkanmaan alueella.

Käyntejä tehdään tällä hetkellä klo 7-22 arkisin ja klo 7-18 viikonloppuisin, mutta käyntejä voi tilata jo valmiiksi myös öisin - puhelinpäivystyksemme palvelee siis 24/7 numerossa 0200 36000. Mikäli kysyntä kasvaa, nostamme valmiutemme käynneillekin ympärivuorokautiseksi. Tästä ilmoitetaan vielä erikseen.

Tulemme paikalle aina viimeistään kahden tunnin kuluttua tilauksesta.

Mitä päivystyskäynti maksaa ja miten se maksetaan?

Alle 30 minuutin päivystyskäynti yksinään maksaa saman verran kuin sairaalan tai terveyskeskuksen päivystysmaksu, eli 41,20€ ja maksu sisältää matkat potilaan luokse sekä yleiset tutkimukset, kuten verenpaine, happisaturaatio, kuume, hoidon tarpeen arviointi, verensokeri ja potilastietojen sekä käyntitietojen kirjaaminen.

Lisäksi käyntiin voi liittyä pikalaboratoriotutkimuksia ja lääkärin etävastaanottokäynnin maksu sekä reseptin kirjoittamisesta maksu. Jokaisesta käynnistä peritään myös poliklinikkamaksu 9,70€ joka sisältää ns. Kanta-maksun. Sunnuntaisin käyntihintoja korotetaan 25%, tutkimushintoja ei koroteta sunnuntaisinkaan. 

Käynnin voi maksaa kortilla tai käteisellä paikan päällä tai sovittaessa myös laskulla, joka tulee maksaa 14 päivän kuluessa käynnistä. Laskutuslisä on 3 euroa. Hyväksymme yleisimmät maksukortit ja kuitin saa sekä tekstiviestinä että sähköpostina. 

Tarkemmat hintatiedot ja tutkimusluettelon löydätte hinnastostamme.

Mitä näytteenottokäynti maksaa?

Näytteenottokäynti maksaa 20,60€ ja se sisältää matkat sekä näytteenoton ja siihen vaadittavat tarvikkeet. Lisäksi voidaan tehdä potilaan/asiakkaan pyynnöstä myös pikatutkimuksia, jotka veloitetaan hinnaston mukaisesti. 

Käynnin voi maksaa kortilla tai käteisellä paikan päällä tai sovittaessa myös laskulla, joka tulee maksaa 14 päivän kuluessa käynnistä. Laskutuslisä on 3 euroa. Hyväksymme yleisimmät maksukortit ja kuitin saa sekä tekstiviestinä että sähköpostina.

Tarkemmat hintatiedot ja tutkimusluettelon löydätte hinnastostamme.

Saanko INR- eli Marevan-kokeeseen vastaukset laboratoriolta, vaikka tilaan näytteenoton teiltä?

Kyllä saat. Otamme näytteet kotona ja kuljetamme ne laboratorioon, eli itse tutkimuksen tekee laboratorioon ja vastaukset tulevat normaaliin tapaan potilaalle ja hoitavalle lääkärille tai sairaanhoitajalle.

Meillä on myös mahdollista tehdä INR pikatutkimuksena kotona odottaessa - tutkimustulos valmistuu heti ja kirjaamme tulokset OmaKantaa, josta ne ovat luettavissa ja saatte myös paperisen tulosvastauksen. 

Mistä saan epikriisit ja vastaukset tutkimuksista?

Vastaukset ja käyntitekstit eli epikriisit ovat luettavissa jälkikäteen Kanta-palvelusta. Lisäksi voit pyytää tulosteen tutkimusvastauksista ja käyntitekstistä kotiin. Kotikäyntejä tekevässä autossa on tulostin ja tietokone, joten tiedot saadaan aina heti tulostettua. 

Tarvitseeko käyntiin lähetteen?

Et tarvitse mihinkään meiltä tilattuun tutkimukseen, käyntiin tai toimenpiteeseen lähetettä. Tarvittaessa me voimme kirjoittaa lähetteen sairaalahoitoon, mikäli tilanne sitä edellyttää ja pystymme myös tekemään Kelan matkakorvaustodistuksen. Käynnin yhteydessä voidaan pyytää hoito-ohjetta lääkäriltä, joka pystyy myös tekemään tutkimusmääräyksen - näin myös pikatutkimuksista saa Kela-korvauksen.

Kotinäytteenottoa varten tulee olla laboratoriolähete - riittää, että kerrot puhelimessa että Sinulla on lähete. Saamme tiedot tarvittavista näytetyypeistä ja otamme oikeat näytteet kotonasi sekä viemme ne laboratorioon. 

Olen kotikaranteenissa koronavirusaltistuksen takia. Voinko silti tilata käynnin?

Kyllä voit. Suoritamme käynnit - olitpa karanteenissa tai et - ja suojaudumme aina asianmukaisesti THL:n ohjeiden mukaan, jotta emme levitä tartuntatauteja. 

Epäilen sairastavani koronaviruksen aiheuttamaa COVID-19-tautia. Pystyykö teiltä tilaamaan koronavirustestin?

Ei pysty. Koronaviruksen pikatesteistä ei ole tarpeeksi tutkimustietoa ja näyttöä niiden spesifisyydestä. Koronavirustestauksia tehdään erityisin THL:n määrittämin kriteerein, joten ohjaamme koronavirustestausta vailla olevat olemaan yhteydessä alueensa koronavirusneuvontaan tai omalle terveysasemalle.

Pystyttekö tekemään rokotuksia tai muita injektioita/pistoksia kotona?

Kyllä pystymme. Aikaa varatessa on tärkeää kertoa, mitä rokotteita tai injektioita tarvitaan ja onko potilaalla resepti näihin ja onko lääkeaineet jo potilaalla. Teemme rokotuksista merkinnät potilastietojärjestelmään sekä rokotuskorttiin, jos potilaalla tällainen on kotonaan. Lääkevalikoimastamme löytyy vain jäykkäkouristusrokote, joka otetaan erikseen mukaan mikäli tällaista tarvitaan. Rokotteiden hintoja ei ole julkisesti hinnastossa. Rokotuskäynnistä peritään tilanteesta riippuen päivystyskäyntimaksu tai sairaanhoitajan antaman hoidon maksu.

Voiko käynnin tilata lapselle?

Kyllä voi. Autamme kaiken ikäisiä vauvasta vaariin ja mikäli tarvitaan lisäohjeita tai muuta tukea, auttaa kotikäynnillä myös päivystävä lääkärimme puhelimen päästä käyntiä suorittavaa hoitajaa tarvittaessa.

En ole varma tarvitsenko päivystyskäyntiä, mutta haluaisin, että joku tulee tarkastamaan vointiani. Mitä teen?

Voit kysyä neuvoa ja apua puhelimitse 24/7 numerosta 0200 36000 - numerossa vastaava hoitaja neuvoo ja ohjaa palveluiden käytössä. Voinnin tarkastaminen on oikein hyvä syy tilata käynti, näin saat myös itsellesi mielenrauhan. 

Miksi palvelu maksaa niin paljon?

Yksityisessa palvelussa maksetaan palvelusta todellisten, hoidosta syntyneiden kustannusten mukaan. Verrattuna julkisen sektorin maksuihin käyntihintamme ovat vain hieman kalliimmat, jotta palveluiden käyttäminen olisi mahdollista myös vähävaraisimmille. Lisäksi kotikäynneillä syntyy ylimääräisiä kustannuksia matkoista sekä soveltuvien analysaattoreiden ja tutkimusvälineiden hankinnasta. 

Vertailun vuoksi:

Päivystyskäynti terveyskeskuksessa Kangasalla maksaa 41,20€. Maksat vielä matkat terveyskeskukseen ja takaisin, jolloin matkaomavastuita tulee maksaa 50,00€. Näin ollen päivystyskäynnin hinnaksi muodostuu yhteensä 91,20€, kun meillä 30 minuutin käynti maksaa 41,20€ sekä mahdolliset tutkimukset ja poliklinkkamaksu. 

Tampereella kotisairaanhoidon hoitajan tilapäiskäynti maksaa 12 euroa. Tampereella kotisairaanhoito on juuri nyt ruuhkautunut, joten käyntejä ei ole välttämättä mahdollista saada - varsinkin, jos tuloja taloudessa on. Myöskään lapsiperheet ja työikäiset eivät yleensä voi käyttää kotisairaanhoitoa. Esimerkiksi näytteenotto kotona maksaisi siis kaupungin kautta 12 euroa - meidän kautta maksu on vain 20,60€ - ja hoidamme varmasti jokaisen käynnin riippumatta siitä, kuka on asiakkaana.

Miten henkilötietojani käsitellään?

Voit lukea henkilötietojen käsittelystä tietosuoja- ja rekisteriselosteestamme.

Mihin tällaista tarvitaan?

Palvelumme on erinomainen vaihtoehto - ja edullinen vaihtoehto - terveyskeskuksen tai sairaalan päivystyskäynnille. Kun käynnin tilaa meiltä, ei tarvitse maksaa taksia tai ambulanssia sairaalaan ja käyntimaksu on lähtökohtaisesti sama, lisäksi pystymme tekemään samat asiat kuin terveyskeskuksen päivystyksessä - omassa kodissa. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvat ja kotihoidossa olevat vanhukset ovat palvelulle parhaiten soveltuvaa kohderyhmää, jotta kotoa ei olisi pakko lähteä sairaalaan tai terveyskeskukseen.